
Rail adviseurs en ingenieurs
Bij Logitech denken we vanuit vervoersprocessen. Wij ontwerpen en verbeteren railinfrastructuur en de bijbehorende voorzieningen én plaatsen deze optimaal in de omgeving.
Bij Logitech denken we vanuit vervoersprocessen. Wij ontwerpen en verbeteren railinfrastructuur en de bijbehorende voorzieningen én plaatsen deze optimaal in de omgeving.
Was de Railterminal Gelderland écht nodig? Logitech directeur Gerard Eijkelenboom was als strategisch adviseur spoorgoederenvervoer in het eerste stadium nauw betrokken bij de railterminal in Gelderland en legt uit waarom wel.
Voor de uitbreiding van onze organisatie komen we graag in contact met uitvoeringsbegeleider/ontwerp railinfra (junior / medior) die onze ambitie deelt om in een topteam onze publieke en private opdrachtgevers te adviseren met betrekking tot railvervoer en railinfravraagstukken.
North Sea Port en Logitech hebben een raamovereenkomst afgesloten voor ingenieursdiensten met betrekking tot de Nederlandse sporen. Daarmee blijven we ook de komende jaren een vaste partner van North Sea Port als het gaat om het uitvoeren van ingenieursdiensten voor ontwerp, uitvoering en herstelwerkzaamheden aan de spoorinfrastructuur in de havengebieden van Vlissingen en Terneuzen.
Logitech Adviseurs & Ingenieurs is ontstaan uit de goederentak van de Nederlandse Spoorwegen. Bij verreweg de meeste spooraansluitingen en railterminals zijn we dus betrokken of betrokken geweest en nog jaarlijks inspecteren we vele terminals en spooraansluitingen of adviseren rond budgetteringen en onderhoudsprogramma’s. Daarmee dragen we bij aan de goede conditie van de (rail)infrastructuur.
Om te komen tot optimale samenwerking met de ingenieursbureaus heeft ProRail het afgelopen jaar Nederland verdeeld in negen gebieden. Voor de benodigde engineering in deze gebieden zijn raamcontracten afgesloten. Dit betreft ondersteuning op het gebied van advisering, engineering en uitvoeringsbegeleiding.
In de jaren 90 ontwikkelde Logitech de railinfrastructuur op het terrein van Cerestar in Sas van Gent. De afgelopen tien jaar zijn de sporen niet gebruikt. Cerestar is inmiddels overgenomen door Cargill, die de wens heeft om opnieuw spoorvervoer te faciliteren. Logitech adviseert hen daarbij over het weer in gebruik nemen van het nog bestaande spoor, zodat er in de loop van dit jaar grondstoffen voor de zetmeelproductie per trein aangevoerd kunnen worden.
Elk kwartaal beoordeelt ProRail aan de hand van projecten de prestaties van alle door hen erkende advies- en ingenieursbureaus. Logitech Adviseurs & Ingenieurs houdt van goed werk leveren en streeft altijd naar hoge kwaliteit. Dan is het natuurlijk fijn als onze opdrachtgevers dat ook (h)erkennen. Al jaren scoren we hoog bij deze prestatiebeoordeling bij de kwartaalmetingen én bij het gemiddelde over vijf kwartalen.
In maart mochten wij vier nieuwe medewerkers verwelkomen. Veel plezier en succes Erwin, Laura, Saskia en Wess!
Hij wilde piloot worden, dus studeerde Bernd Keuning Aviation, maar al tijdens zijn studie kwam hij erachter dat hij railtechniek veel interessanter vond: ‘Aviation is werktuigbouwkunde toegepast voor de luchtvaart en toen ik in het derde jaar met mijn minor railtechniek bezig was dacht ik: dit is veel leuker dan wat ik tot nu toe heb gedaan.’
Gerjan Ooms begon na zijn studie civiele techniek bij Logitech als tekenaar en voelt zich al dertien jaar als een vis in het water: ‘Ik wilde altijd al werken in de grond- weg- of waterbouw. Dat heb ik altijd mooi gevonden: grote machines, buiten werken … Tijdens mijn studie heb ik bij verschillende bedrijven stagegelopen en na mijn afstuderen kwam ik al snel in contact met Logitech en wist ik: hier wil ik wel werken. Wat mij aansprak in Logitech is de railtechniek. Dat was geen onderdeel van de opleiding, maar bij Logitech waren ze heel welwillend om het me te leren. Ik ben erin gerold en nooit meer weggegaan.’
In opdracht van ProRail voeren we regelmatig uitvoeringsbegeleiding uit voor diverse projecten aan het spoor.
Logitech ziet een groei in de investeringen in overslagterminals voor rail, die past in de ambities die Nederland heeft als het gaat over duurzaam vervoer. Tegelijkertijd constateren we ook dat er nog veel te doen is. We zijn op de goede weg, maar hebben nog vele stappen te zetten in de ontwikkeling van infrastructuur en digitalisering van de logistieke keten.
Duurzaamheid is geen keuze meer, maar een bestemming bereiken per trein is een tocht vol hindernissen. Dat las ik laatst in het verhaal van een vrouw die vanuit Oslo naar de klimaattop wilde afreizen. Ik ben ervan overtuigd dat dat anders kan en moet, en heb er zin in om samen met onze adviseurs en ingenieurs daaraan bij te dragen.
Op 1 november nam Gert Drent na ruim dertig jaar dienstverband afscheid van Logitech Adviseurs & Ingenieurs. In dit interview kijkt hij terug op die tijd: ‘Als je ziet hoe het veranderd is! Maar ik denk dat ik een bedrijf achterlaat dat klaar is voor de toekomst. Er is een goede sfeer, we hebben mensen met potentie en zijn professioneler geworden.’
De regio Flevoland ontwikkelt zich sterk als logistieke hotspot, en daarmee groeit ook de vraag naar multimodale vervoersoplossingen. In samenwerking met de Stec Groep BV onderzoekt Logitech de groeicapaciteit van de markt voor spoorvervoer binnen en naar de provincie Flevoland, zodat zij een belangrijk knooppunt voor goederenvervoer kan worden.
Sinds 1 december 2021 is Logitech ambassadeur van The Future is Ours. Een samenwerkingsverband waarmee de Nederlandse spoorgoederensector zich inzet om goederenvervoer per spoor beter op de kaart te zetten om bij te dragen aan een duurzamere wereld.
Op 1 november a.s. neemt Gerard Eijkelenboom het stokje over van Gert Drent als directeur van Logitech Adviseurs & Ingenieurs.
Fraaie Hollandse luchten vandaag tijdens de onderhoudsinspectie …
Mooi plaatje van afgelopen nacht bij de spoorvernieuwing in Roosendaal …
Vandaag is Aduco Nederland B.V. gestart met de stabilisatie van de fundering …
Er ligt weer een mooie nieuwe overweg in de spoorkruising met de Noorwegenweg in Terneuzen …
De uitvoering van de intermodale container terminal van Bertschi AG in Rotterdam loopt volop.
Paasweekend. Voor veel medewerkers in de spoorbranche geen weekend van eieren zoeken en rustig aan doen, maar juist een weekend waarin hard gewerkt wordt.
Een project waar we in het paasweekend toezicht houden op de uitvoering.
Haven Amsterdam en ProRail werken samen aan de realisatie van een nieuwe aansluiting vanuit de nabij gelegen bestaande ProRail stamlijn.
Vanuit onze langdurige relatie met Stadler Service Nederland ondersteunen wij hen ook bij de benodigde spoorwerkzaamheden.
Laatste fase van de realisatie van Cabooter Rail Terminal Greenport Venlo, waar uitvoering en exploitatie inmiddels zij aan zij plaatsvinden.
Logitech feliciteert Cabooter Group met de ontvangst van de eerste commerciële lege wagenset op het spoor van de nieuwe Cabooter Railterminal Greenport Venlo!
Een mooie uitbreiding van GPS Group in het Amsterdamse havengebied.
Terwijl het ene deel van Cabooter Railterminal Greenport Venlo inmiddels al gebruikt wordt voor de overslag van containers, wordt op het andere deel nog volop afgewerkt.
Na de spoor-inspecties in Zeebrugge van de afgelopen dagen was het maar een kleine stap naar Axelse Vlakte en Terneuzen.
Twee dagen spoorinspectie in Zeebrugge, locatie Brittanniadok en Albert II dok, om de onderhoudstoestand van de sporen te bepalen.
In opdracht van Rail Service Center Rotterdam gaan wij begin 2021 een uitgebreide onderhoudsinspectie van de aanwezige bovengrondse infrastructuur uitvoeren.
Op en naast de site van Shell Moerdijk ligt een aanzienlijke hoeveelheid spoor.
Terwijl velen bij Sint Nicolaas zijn, zijn wij bij Sint Joost, waar in het kader van Bovenbouwvernieuwing Brabant 2020 spoorstaven en dwarsliggers vernieuwd worden.
Laatste weekend uitvoeringsbegeleiding van dit jaar voor project BBV Brabant 2020.
Fraaie zonsopgang tijdens de opname die uitgevoerd werd in het kader van de uitvoeringsbegeleiding.
In opdracht van ProRail verzorgen wij de engineering en vraagspecificatie voor de aanpassing van de tankinstallatie op emplacement Watergraafsmeer.
Ook afgelopen jaar hebben we voor Swietelsky Rail weer uitvoeringsontwerpen mogen opstellen voor diverse spoorvernieuwingen.
Vattenfall begeleiden we bij de voorbereiding en engineering voor de realisatie van een werkoverweg in het goederenspoor Lage Zwaluwe – Moerdijk in verband met de bouw van een nieuwe windturbine.
Voor Provincie Gelderland hebben we een capaciteitsanalyse uitgevoerd voor de toekomstige Rail Terminal Gelderland.
Een goed ontwerp voor een overslagterminal begint met een logistieke analyse van de terminalprocessen en goederenstromen.
Het haven- en industrieterrein van Moerdijk is strategisch gelegen tussen de mainports Rotterdam en Antwerpen.